Jyllands-Postens Facebookside: Mange (interessante, venlige, vrede) kommentarer til “Danskerne”-kronikken
-
Schreibe einen Kommentar …
-
Kurt Kloborg Vi er Dansk og det skal vi værne om…….. Husk det. ….De Danske værdier som folk har kæmpe i mange år for, er desværre ved at uddø…. Men tro mig de kommer igen.
-
Margit Johansen Hvilke værdier er det??
-
Kurt Kloborg Se 1945 5 maj.
-
Johann Peter Meier Margit – Fjolser som dig vil aldrig fatte hvilke værdier det handler om …
-
Jyllands-Posten Johann, du er meget velkommen til at give det et forsøg
-
Ben MonHur JP, går i ind for et frit Danmark med dertil hørende ytringsfrihed?
-
Christian Hjerup Til de originale danske værdier hører, at man ikke opdeler befolkningen efter herkomst og derved skaber yderligere grøftegravning mellem de “indfødte” og de tilkomne. Men det er der vist mange der har glemt.
-
Bente Elise Jørgensen sproget og fælles humor kan begrave mange grøfter
-
Ben MonHur Christian Hjerup. Ser du bort fra muslimske parallelsamfund der?
-
Mikael Jørgensen Ben MonHur…Alle religiøsitet har en parralelsamfund. Jøderne har, Katolikkerne har, Jehovas Vidner har og de Kristne har også….Så det er i ikke kun muslimer der har et parralelsamfund.
-
Christian Hjerup Professionelt… har jeg arbejdet med begreber som forskelle og ligheder. Ofte viser det sig at forskellene ikke er så store og ligheder overraskende mange. Der hvor det halter , er der hvor majoritetssamfundets del af opgaven, fx i forbindelse med en mere vellykket integration, ikke bliver fyldt meningsfuldt ud af ham/hende der “Danskeren”.
Fordomme og manglende, interesse og nysgerrighed er den helt storre spærre. I mit arbejde, set repræsenteret ved “Danskernes” lukkethed og manglende ønske om at ville beriges af nye indtryk.
Det har ellers præget landet gennem århundreder, uden at det er gået ud over “danskheden” som jeg betragter som en størrelse i evig forandring.
Og Ben, jeg ser ikke bort, jeg forsøger at se mere… nuanceret! -
Antwort verfassen …
-
Anja Keks Lieske Jeg er tysker. Jeg henter lige mit søde pocorn og sætter mig til rette mens jeg læser kommentarene her
-
15 Antworten verbergen
-
Egon Launy Nielsen Vil bare lige sige,vi er mange der godt kan lide tyskere og jeres land. Og vi holder med dem når de spiller fodbold ( hvis ikke lige DK er med )
-
Ben MonHur Anja Keks Paulsen. Du kan jo starte at debattere indvandre problematikken i dit eget land så. Hvis du altså ikke er en af dem der ikke mener at der er et problem. Ellers sæt dig godt til rette her…
-
Steffen Mortensen Hvis du var dansker, ville du spise dine popcorn med salt
De skal da ikke være søde, er du splittergal -
Otto Erik Sørensen Anja, ved ikke hvor gammel du er, men du må da indrømme at der er forskel på tyske og danske – den er ikke stor, men den er der. Har opholdt mig en del år i tyskland som jeg nyder meget og har mange venner i!
-
Ben MonHur Hahaha steffen Mortensen;-)
-
Bente Elise Jørgensen spis du dem bare søde….min mor puttede sukker på sine tomater og ungerne kan li`ketchup på pomfritterne….der er forskel på os, om ikke andet så smagsmæssigt…..men det gør os alligevel ikke så forskellige
-
Anja Keks Lieske Steffen Mortensen. Lige præcis min pointe. tak allesammen for jeres søde kommentar. Jeg vil på ingen måde sætte en politisk/indvandrer/kulturel diskussion i gang. Men når jeg læser sådan en artikel er det næsten mere interessant at læse kommentarerne her på det blå medie, det er ren underholdning. Jeg ville jo ikke bo her hvis jeg ikke kunne lide det.
-
Lisbeth Staal Rigtigt Anja. Det er altid underholdende at læse kommentar på det blå medie. Med eller uden søde eller saltede popcorn
-
Flemming Rügge Undskyld vi er nogen som prøver at fastholde det land, den kultur og det demokrati som vores forældre, bedsteforældre osv har bygget op i generationer. PS elsker Tyskland
-
Anna Kristensen haha @Anja godt gået , det ville jeg aldrig turde indrømme!! Danmark behøver landbruget !
-
Tove Sophia Kaasgaard Nyd dine popkorn … Men nu vi ikke må kalde os danskere .. Så ved jeg ikke hvad jeg så skal kalde dig eller mig selv .. Euroianer bliver jeg aldrig …
-
Tove Sophia Kaasgaard Når jeg har været i Tyskland bliver jeg høfligt spurgt hvor jeg kommer fra … Må jeg så godt svare eller er det uhøfligt ? Tænk nogle tyskere forsøger endda at tale dansk til mig .. Skal jeg så blive fornærmet ? Og tyskerne griner da lidt af mit forsøg på det tyske sprog, men føler da de er stolte over at man prøver …
-
Tove Sophia Kaasgaard Jeg er da stolt at nogle tyskere slår sig ned i Danmark … Og håber så sandelig at tyskere også er glade når en dansker bosætter sig i deres land … Min bror har faktisk boet der i en del år …og han har så sandelig lært at tale sproget rigtig godt … Men de kalder ham da for dansker …
-
Tove Sophia Kaasgaard Anja .. Du har en skøn dansk humor .. He he
-
Antwort verfassen …
-
Jacobinho Anderseniores Hvad er så en tysker? Sjovt, som alle andre nationaliteter og etniske minioriteter, altid skal kloge sig på samt stille spørgsmålstegn ved værdien af det at være, føle sig, eller leve som Dansker. Men jeg kan oplyse, det har såmænd intet med hverken hudfarve eller religion at gøre, som det oftest får skyld for af dem der hader DF. Men derimod har det alt med kultur at gøre, samt den velvilje man udviser til at passe sit og ikke lægge andre til last, når man kommer til landet. Med andre ord, kommer du hertil og skaber dig en god og ordentlig tilværelse ud af egen arbejdskraft og møjsommelighed, altså bliver en yder, uden at være en byrde der blot Nasser på Danskernes formue, ja så er du “en af os”. Regner du med at få alt serveret på vor andres regning, samt at kunne lave ballade I tilgift og tro at du kan ændre vort samfund efter dit mellemøstlige forbillede, så bliver du aldrig en af os. De typer der ikke vil yde har vi faktisk selv ganske mange af I forvejen, også med navne som Hansen, Jensen og Andersen osv. Og det de hver især repræsentere er heller ikke særligt dansk, omend de så er nok så “fuldblods” danske…
-
Lena Og Frank Jensen Vel sagt/skrevet
-
Per Fischer En danskhed baseret på ydeevne, hvor usædvanligt. En lidt sølle definition vil jeg mene.
-
Antwort verfassen …
-
Ben MonHur Det er meget nemt, simpelt og enkelt. Danskere er dem der VIL Danmark, vore lands værdier og vores kultur. Det er DANSKERE…
-
Lea Thybo Jeg troede, at vædier og kultur var noget der blev skabt af folk, og ikke noget folk skulle leve op til. Kultur har da aldrig været en fast størrelse, så var vi da aldrig kommet nogen steder i menneskets udvikling. Kultur og værdier er dynamiske, og flytter sig med tiden. Sådan skulle det vel helst være, hvis vi skulle udvikle os som mennesker. De værdier der er vigtigst for os består jo helt naturligt. Det gør de, fordi de er værdier som vi ikke vil være foruden. Hvis de forsvinder, er de vel ikke værdier… Så for at definere nogle universelle værdier, må man bare finde ud af hvad flest danskere synes er værdifuldt. Og der støder vi så ind i problemet med homogeniseringen, for danskere er ikke ens, og lægger ikke værdi i de samme ting. Om de så har været her i 1 eller 100 generationer. Jeg synes ikke nødvendigvis, at de samme ting er vigtige som min nabo, selvom vi begge stammer fra Danmark igennem mange generationer.
-
Ben MonHur Jamen så forsætter du bare din fremfærd, så længe du har din ytringsfrihed til det…
-
Antwort verfassen …
-
Erling Engmark Desværre skriver kronikøren ikke hvilket ord han ville foretrække fremfor danskerne. For han kan da ikke mene at borgerne er bedre. Er det fordi han ikke føler at han er med i fællesskabet “danskerne” at det skurer i hans ører. Jeg bor forøvrigt i Bremen Tyskland og mener at tyskerne burde være meget mere stolte af deres land. Og måske kunne de lære det af DANSKERNE.
-
Jacob Poscholann Koefoed Christensen Højst sandsynligt tager han udgangspunkt i den liberalske tanke om, at nationalisme er en forældet primitiv tanke. At man burde komme videre, istedet for at definere folk ud fra geografisk fødselsteder.
-
Jan Richard Christensen Kom videre til hvad? The United States of Europe?
-
Antwort verfassen …
-
Sven Munch-petersen Hvorfor er jeg ikke spor overasket, over at så snart en person er blot en smule kritisk over for den retorik politikerne og medierne bruger – da er man bare forkert på den, nogen Danskere tør virkelig ikke se realiteten i øjne, at det Danmark har stået for (næstekælighed, humanisme, lighed og fælleskabs ånd hvor man ikke træder på den svage) er blevet skyldet ud i afløbet, sammen med vores velfærd. Den eksteme individualisme er ved at tage overhånd, social-egoisme er blevet tidens helteånd og hvis man kan slippe afsted med svindel og bedrageri for at man selv skam tjene kassen, da er man jo nærmest blevet en folkehelt, hvor imod dem der ikke har lyst til at følge den Danske flok, er anderledes (måske endda Kosmopolit) eller som ikke selv tjener til dagen og vejen er blevet en skurk, den man skal kaste onde øjne efter og kan snakke dårligt om – med de nye reformer er man godt igang med at sikre sig begyndelsen til et kastesystem hvor den der ikke tjener penge, er syg eller har andre lidelser som gør at denne ikke kan bidrage til at de rige bliver rigere og de fattigere holdes nede Er blevet til det sort får som skal skamme sig over ikke at elske alt hvad der er blevet mærket med Elefantordenen, eller som skaber god omtale i udlandet. Den danske kultur, er blevet druknet i spidsborgerlighed, Nihilisme og slavementalitet – den Danske nationale masse mentalitet er moralsk og etisk set blevet degenereret, af politikernes vulgaritet, idealisme og aristokratiske kynisme. I det frie Danmark har det altid været således at hvis man er en der er et sandt frit tænkende individ, der tænker anderledes end det sociale fællesskab, så er man en underlig særling, indtil man bliver til fordel for folket, deres selvopholdelsesdrift og romantisk billede udad til resten af verden – så bliver man et geni. Tre gode eksempel på dette, i forhold til Danmark, er Tycho Brahe, H.C. Andersen og Kierkegaard (nogen alle Danskere har hørt om men kun meget få i virkeligheden har brugt tid på at læse).
-
Knud Lund skulle jeg så kalde mig EU mafia borger ? føj for satan jeg er stolt af at være dansk !!!
-
Ben MonHur HØRT Knud HØRT…!
-
Lea Thybo Selvfølgelig må du da kalde dig dansker. Det er slet ikke det han siger. Du kan bare ikke forvente, at alle andre danskere er lige som dig. Derfor kan man ikke generalisere, og sige at “danskerne” synes et eller andet, eller er på en eller anden måde. Man kan sige, at en gruppe danskere synes noget eller er på en bestemt måde. Du må da selvfølgelig godt være stolt over at være dansk. Det er ikke det, han angriber.
-
Antwort verfassen …
-
Christian Hjerup JA! Hvad er der blevet af de mere brede begreber som borgerne eller befolkningen. De peger ikke i een bestemt og “homogen” retning, men er derimod mere retvisende for landets demografiske sammensætning og samlede udtryk.
Yderligere har kronikøren da ret i, at hvis “danskernes” opfattelse af hvad det vil sige at være socialdemokrat er på linje med Trine Bramsens, ja så er der da en del at diskutere i socialdemokraternes internationale sammenslutning.
Godt skrevet, Thomas -
Egon Launy Nielsen Nu er Marianne Jelved jo radikal så hende regner vi slet ikke med…
-
Lone Mørch Sjovt nok, så har jeg boet i USA i 15 år og før det i Nepal, og jeg siger stadig jeg er dansker, jeg er i al fald ikke amerikaner eller nepaleser, men i virkeligheden er det nok mere korrekt at sige jeg er verdensborger … og som hjemvendt i DK for en stund er jeg personligt meget glad for diversiteten her – Danmark er en del af / integreret med verden. Klart der er danske værdier etc der danner fundament for samfundet og den måde vi håndtere tingene, men den danske befolkning er nu international. For mig at se, problemerne til trods, frisker lidt op på det der lidt indspiste, selvforherligende danske som jeg tænker har nostalgi over hvordan vi var engang — (den gang vi måske havde mere grund til at være stolte af at komme fra Danmark) – og gør at Danmark bliver opgraderet til bedre at deltage i det globaliserede samfund. Tjah… måske er der noget der.
-
Erik Ekstrom du har ret I det, jeg er fodt dansker, men boet I u, s. a , I 50 aar og er amerikansk statsborger, men foler mig stadigvaek dansker. haaber vi faar det danske pas igen til naeste aar, dobbelt stats borger skab, som mange af etnisk baggrund har faaet eu siger danmark kan ikke diskrimere mod os aegte dankerer. vi har et sommerhus I grenaa og er der nu.. det var en udtalse du har. maaskflytter vi HJEM igen, men ikke for at nasse paa samfunder
-
Antwort verfassen …
-
Anja Møller Ntantu Korrekturlæsning, much?
-
Brit Sørensen Bedste kronik set længe! Tak for underholdning – og stof til eftertanke – Thomas Borchert
-
Lea Thybo Af hjertet tak for et konstruktivt indspark til debatten om det, efter min mening, fuldstændig absurde forsøg på at omtale danskerne som et homogent folkefærd. Danskerne er ikke ens, og har ikke ens værdier, og gudskelov for det!
-
Bente Elise Jørgensen nej for danskere har som sådan tidligere været et homogent folkefærd, trods vore forskelligheder.
Men nu er sammenhængskraften ved at blive skyllet ud med egoismen i højsædet….er det bedre?
Enhver er sig selv nærmest… -
Lea Thybo Jeg tror bare, at det er hvad der sker når man har så mange muligheder for at lade sig inspirere som vi har i dag. Man tager lidt forskellige steder fra, alt efter hvad man synes, man kan bruge. Det tror jeg ikke er en skidt ting. Jeg synes i hvert fald, det er spændende at lære om andre kulturer, og lade sig inspirere af andre menneskers gøren og laden. Og så tager jeg det til mig som jeg kan lide. Det tror jeg at mange gør. Jeg synes ikke, at det har noget med egoisme at gøre.
-
Antwort verfassen …
-
Jens Bräuner Jeg har det nemmere for jeg er “Kartoffel-tysker” og det er jeg stolt af –
jeg kan kun få tyske gloser, som for eksempel: Genau, kaput, schweinnhund und “Die dumme dänen”
Min slægt forlod Tyskland i 1759 og lod os narre til Danmark med løfte om skattefrihed og mange andre goder – de fleste goder blev aldrig indfriet. -
Liza Høj det er jo så ikke noget nyt , kan jeg forstå , at eliten ikke holder deres løfter…
-
Johann Peter Meier Min slægt blev også narret herop. det med de brudte løfter kom vi over – vi skabte se v vores værdier – men ikke for at de skal kastes i grams for muslimer.
-
Antwort verfassen …
-
Tina Stoubæk Med den holdning til danskerne undrer det mig at han ikke er rejst hjem for længst.
-
Inge Hoy –danskere er danskere og tyskere er tyskere !- sådan ER set bare !-
-
Susanne B Stoica nøøøøj hvor jeg elsker denne kronik – og jeg er ægte Dansker med stambog fra 1775. – Bladrer i bogen, hovsa – hvor kom den franskmand lige ind fra, næææh der gemmer sig sørme også lige en spanier. Pyt det er så længe siden, dem glemmer vi lige. Hov da, din søsters far er jo engelsk og vores fælles mormor svensk og søsters mand halv polsk og deres ene søns kone og leverandør af 3 børnebørn peruaner. Pyt da, det kommer jo ikke lige mig ved vel. Hovsa – citat fra kronikken af en politisk udtalelse »Der skal ikke herske et eneste sekunds tvivl om, at vi rigtig gerne så samtlige rumænere sendt hjem. Og allerhelst, at de overhovedet ikke kom hertil. – Nå,nå kære min mand, du skal åbenbart sendes hjem til Rumænien selv om vi har været gift i 29 år, og selv om du arbejder for den danske stat. For “samtlige” må jo også betyde dig. Gad vide hvor jeg skal sendes hen. !!!
-
Kirsten Simone Thuesen Godt skrevet. Er til tider trist over den retning vi bevæger os mod som danskere. Hvor meget intolerance og småborgerlighed får lov at fylde
-
Mikael Jørgensen Og meget naivitet kan jeg høre.
-
Antwort verfassen …
-
Joshua Preißler Danskere en enhed? Det fortæller jeg lige til en jyde og en københavner.
-
Steffen Mortensen Jeg ved ikke om man skal være født og opvokset her, for at forstå det han ikke forstår, – eller om han bare er lidt tung i det.
-
Lea Thybo Det tror jeg ikke. Jeg forstår det godt. Og jeg er født og opvokset i Danmark. Ligeledes er mine forældre, og deres forældre, og deres… Jeg vil dog helst ikke puttes ned i en kasse sammen med alle andre danskere. Jeg har ligheder med nogle danskere, men jeg er dælme også meget forskellig fra andre. Vi er ikke ens, vi taler blot det samme sprog, så det giver ikke mening at snakke om os som om vi var. Jeg tror, det er hans pointe. Det er ikke, at der ikke findes danskere, men at man ikke kan tale om danskere som en homogen flok med de samme holdninger og værdier.
-
Steffen Mortensen Nej, man kan ikke definere danskere ud fra de fælles holdninger og værdier vi har. Men til en vis grad ud fra de fælles holdninger og værdier vi IKKE har. Og som visse tilrejsende har.
-
Antwort verfassen …
-
Anne Christine Møller Haha. Danskerne blir da mere og mere usympatiske og det blir nok ikke bedre med de kommende generationer….
-
Jens Bräuner Du er jo selv en af dem – er du ikke?
-
Danni Simanic Kristensen Klart man bliver sådan lidt.. Ja du ved.. Det er jo trættende i længden
-
Antwort verfassen …
-
Marianne Nielsen Hvor er jeg dog enig med Thomas fra Tyskland. Før i tiden talte man om “befolkningen”, i dag om “danskerne.
-
Anton Schulz Det har Grundtvig jo sagt så fint i “Folkeligt skal alt nu være.” Se her: Til et folk de alle høre,/ som sig regne dels dertil,/ har for modersmålet øre,/ har for fædrelandet ild;/ resten selv som dragedukker/ sig fra folket udelukker,/ lyse selv sig ud af æt,/ nægte selv sig indfødsret.” Ganz einfach !
-
Bente Elise Jørgensen netop…den ældre Grundtvig sagde det så fint !
-
Antwort verfassen …
-
Helle Hansen Fatter ikke, hvor du vil hen med dit ævl. Hvorfor bruger du ikke din tid på at skrive om folk, der har invaderet andre lande. Hvis du ikke er klar over det, så er USA befolket med personer, der kalder alle andre for aliens. Hvad er så de oprindelige beboere? Hvad galt er der i, at vi danskerne holder ved vores herkomst? At du som tysker har valgt at bo i Danmark, er dit eget valg, men kan du ikke lide danskere, så rejs hjem – det var en ond bemærkning, men jeg mener det.
-
Jens Rasmussen Han må da næsten være medlem af de radikale, om end ikke den danske afdeling, så den tyske afdeling. Hans selvhad mod sin egne rødder og kultur er jo direkte sygelig . I mine øjne er det ham, som er direkte usympatisk og gammeldags med sin svulstige multi-kulti retorik – øv!
-
Andrea Sofie Tønder Til Knud Lund. Jeg ville ALDRIG KALDE MIG EU borger, men jeg vil gerne kaldes europæer.
-
Per Hammerum Flot stavet
-
Kenni Barkoz så skal du se mit tyske…
-
Antwort verfassen …
-
Henrik Bruun Kristensen Jeg ved godt, det er populisme når journalister og politikere bruger “dansker-retorikken”, men siden hvornår, er det blevet fy fy at være stolt af sit land? At være glad for det? At være glad for at være dansker?
-
Margit Johansen At være glad for at være dansker synes i dag at være ensbetydende med anti parti mod alle ikke etniske danskere! For øvrigt uanset hvad generation de så end er og selv om de er danske statsborgere vil de altid være en eller anden generations invandrere!!!
-
Antwort verfassen …
-
Helene Thorup-Hayes Jeg er helt enig med Thomas’ synspunkter. Selv har jeg boet I USA I mange aar og kender politikerne og journalisternes tendenser til at referere til hele befolkningen “the American people” eller danskerne naar de skal appelere til folks gode fornuft, sans for retfaerdighed og andre vaerdier. I Danmark er brugen af dette begreb “danskerne” desvaerre baser et paa en meget gammeldags og intolerant forstaaelse af hvad det vil sige at vaere dansk i 2014.
-
Anna Frang “Tyskere”- hvem er det? Har de mere ret til at kalde sig det?
-
Birte Lenskjold Selvom mine bedsteforældre på mødrene side var fra Polen, så er jeg virkelig dansk, føler jeg. Jeg har en lille “svaghed” for Polen, mest af sentimentale grunde, men når jeg hører dunkene i radioen den 4. maj om aftenen, der meddeler, at tyskerne har overgivet sig, løber det mig koldt ned ad ryggen. Når jeg synger nationalsangen, ser vores flotte Dannebrog, kører igennem en lys bøgeskov, eller synger Midsommervisen omkring bålet, o.s.v. Nationalitet er: vort sprog, vort klima med dufte og lyde, vort Kongehus, vores fælles referenceramme, når vi f.eks. går 50 år tilbage til barndommen og skoletiden, når vi lytter til populære slagere, ser Pinsesolen danse og trækker i “Pinse-snittet”, som min far sagde, og får en god frokost, når vi danser om juletræet og synger de gamle samler, giver hinanden gaver og spiser nogle gode Julefrokoster, når vi finder Danefæ, der vidner om, at her har Egtvedpigen levet for flere tusinde år siden…var hun dansk? ja, hun boede i hvert tilfælde lige her i mit nabolag…..jeg kunne blive ved…alt dette og mere til GØR MIG TIL DANSKER…og det kan man kun få rigtig “ind under huden”, hvis man er født og opvokset her i landet.Min mormor og morfar kom hertil som 15 årige. De talte et gebrokkent dansk, og længtes hele livet tilbage til deres hjemland, selvom de rejste fra enormt fattige vilkår, og de 8 børn, der iøvrigt alle blev dansk gift, fik det råd med på vejen af deres forældre: “Forlad aldrig jeres hjemland”. Dette er mit bidrag til diskussionen om: “Danskerne ..hvem er det?”
-
Karin H Jensen Ordet bruges i stigende grad, fordi vi oplever at mere og mere bliver “taget” fra os. Det danske forsvinder stille og roligt, vi kan stadig nå at stoppe det, men det kræver nogen gør noget! stop dog med at føje jer, for de ting muslimer gerne vil ha indført!
-
Mikael Jørgensen Det er desværre for sent… Tak de radikale selvhadende tosser.
-
Karin H Jensen Jeg har dog et lille håb, men så ska der også andre boller på suppen NU!!
-
Antwort verfassen …
-
Preben Bjerring Jensen Hvis han syndes vi er så usympatisk hvorfor rejser han så ikke hjem igen
-
Margit Johansen Åh hvor er det bare en typisk kommentar i stedet for at forholde sig til det han skriver!!!!
-
Klaus Nielsen Ein hyggeliger Däne bist du!
-
Antwort verfassen …
-
Torben Lyneborg Eriksen Stop jer selv, og den politiske korrekthed, som undergraver alle værdier. Værdierne skabes i national sammenhæng, og ikke gennem hovedløs muslimsk invasion eller EU.
-
Ali Topaç Lad muslimerne tisse på din nationalitet
-
Torben Lyneborg Eriksen Tag hjem til din ghetto og sut på din kontanthjælp.
-
Antwort verfassen …
-
John Jensen Det er jo ikke tilfældigt, at jeg valgte en nummerplade UDEN EU-flag.
Jeg er dansker – og det vil jeg altid være … -
Søren Eriksen Prøv lige at læse det hele før du hyler op Preben Bjerring Jensen
-
Danerland Carlsen Kære THOMAS BORCHERT,,eftersom du skriver du har været i Danmark i små 30 år, så er det trist, at konstatere, at du absolut intet har forstået af det, at være dansker. !
Du skriver ” JERES ” Statsminister ? det er faktisk kun ca. 20% betonhoveder, der opfatter hende, som sådan, vi andre opfatter hende, som en Frau Merkel light.
Du nævner Marianne Jelved, som er noget af det mest U danske vi har, hun har medvirket til, at indsmugle illegale muslimer til Danmark via Sverige og dermed overtrådt en lov vedtaget af Folketinget.
Du nævner Trine Bramsen ? som er noget af det mest blanke indenfor mentalblondiner, vi kan byde på, hun ved mindre om politik, end en tysk Schlager korsangerinde ved om Atomfysik
Du har slet ikke opfattet, at vi er begyndt, at holde af tyskerne, sådan bare lidt, vi identificerer ikke mere en Herr Muller, med ham der du ved nok, men med en fodboldspiller.
Jeg har selv for første gang nogensinde holdt med tyskerne i hele tre VM kampe.
Vi holder også meget af tyske biler og glemmer helst, at de er skruet sammen af billige Østarbejdere og en del blandet med sjove hatte.
Vi er imponeret af den tyske effektivitet og at i havde råd til, at købe Østtyskland og rette op på det.
Vi fortæller aldrig danske vittigheder, når der er en tysker i nærheden, humor og prøjserne går ikke så godt sammen, medmindre, at John Cleese er med *S*
Vi er ikke så vilde med jeres EU tosserier og vi foragter ” Gnomerne i Frankfurt ” desuden kan ikke lide, at vi skal betale mere for en brugt Golf, end du betaler for en ny Mercer.
Du har meget, at lære endnu Thomas og jeg kan huske betydelig længere tilbage end du kan. -
Niels Ravnsborg I ”gamle dage” brugte vi jo bare formen ”VI” – i stedet for at sige ”Danskerne” hele tiden…. Det er endnu et dårligt opstået ”journalist udtryk” som virker mærkeligt fjernt at bruge…! Politikerne, der bruger formen ”Danskere” – suger jo bare alt ”nyt og smart” til sig som de tror tækkes deres flygtige vælgere..!
-
Jimmi Eiberg Jensen Dejligt indspark til debatten og hvor har han dog ret.
-
Tim Bjarne Danielsen Jeg bryder mig bestemt ikke om det stigende, også i mine øre skurende brug af ordet danskere,
-
Karin Sønnichsen jamen, han har da ret!
-
Claus Tornbak Lad os lige slå fast at religion og politik bør holdes skarpt adskilt. Desværre har vi en masse politikere med racismefobi og udtrykt frygt for såkaldt politisk ukorrekthed, der ikke har realitet på det at være borger i eget land med hvad dertil hører og hvordan skulle de også have det? De får en helt uacceptabel høj løn samt tonsvis af frynsegoder og de fleste kender heller ikke til at måtte arbejde for føden og slås med det lige så uacceptable og uigennemskuelige netværk af love og bureaukrati, de selv har skabt. Derfor får vi en perlerække af dårlige og halve løsninger på næsten alting, hvilket igen har resulteret i at egoismen, misundelsen og intolerancen blomstre i samfundet. Bestemt også danskere imellem. Politisk korrekthed og religion er til at brække sig over. Begge dele er den direkte vej til undertrykkelse, magtmisbrug og krig. Politikerne har så travlt med at tækkes f.eks. USA og EU (som også vil være en supermagt, hvilket nok skal hjælpe på verdensfreden, skulle den engang komme) at noget så simpelt som at få orden i eget hus (Danmark) er blevet dem en uløselig opgave og desværre følger medierne i deres fodspor. “Farvede” resultatorienterede journalister syntes at være de eneste på skærmen og de helmer ikke, før de på en el.. anden måde har formidlet det beordrede “budskab” ud i de danske stuer. I ensretningens, stupiditetens og undertrykkelsens navn bliver du hjernevasket med, hvordan og hvad, du skal tænke, mene og gøre. Hvad du skal have på, spise og sågar indrette dit hjem. Hvis du ikke indordner dig og frivilligt, giver afkald på din personlige frihed og retten til at tænke selv, laver Borgen el. EU bare en lov, som tvinger dig ind i ensretningens lange kolonne. Se bare på negativ-listen over ting, du som dansker ikke må købe og indføre i Danmark. Hvorfor gøre det let, når vi kan gøre det besværligt, syntes at være mantraet hos dagens politikere, hvilket desværre også har bredt sig til mange virksomhedsledere.
Samtidig negligeres de svageste i samfundet på bekostning af bla. et kæmpe kontrolapparat i form af overvågning og registrering, der bruges til at holde masserne i ro. Vi er i den forbindelse på vej ind i et Sci-Fi senarie af værste skuffe. NSA har allerede udviklet chips til implementering i mennesker og droner med gummikugler og tåregas er klar til salg og købt af regeringer med en negativ holdning til ytringsfrihed. Masserne skal kontrolleres og holdes nede.
Til sidst, men ikke mindst vil jeg rose Thomas Borchert for at skille tingene ad. På trods af sine 30 år i Danmark, påberåber han sig ikke at være dansker. Måske af sind, men ikke af etnicitet. Jeg og mine børn, børnebørn osv. ville heller ikke med et trylleslag blive forvandlet til tyskere el. arabere, hvis vi emigrerende til de dele af verden og jeg har heller ikke nogensinde hørt om en dansker emigreret til andre lande, påberåbe sig at være indfødt i det respektive land, men åh altså, igen i den politiske korrektheds navn bliver alle fluks forvandlet til danskere her i Danmark, så snart de er blevet danske statsborgere på papiret. Kultur og herkomst bliver nok så elegant fejet ind under gulvtæppet. Det er åbenbart en for stor mundfuld at tage med ind i ligningen. Selv medierne kan ikke finde ud af dette paradoks og omtaler ofte udlændinge som både danskere og 2-3 generations indvandrere og helt galt går det jo i sportens verden, når udenlandske fodblodspillere og atleter bliver købt af danske klubber, får statsborgerskab i løbet af en uge og kæmper for Danmark i VM el. OL. SÅ er de danskere, især, hvis de vinder, ikke?…Nej, gu’ er de ej. Der er ingen dansk sportsmand, der nogensinde har påberåbt sig at være spanioler el. englænder bare fordi, de er blevet købt af en udenlandsk klub. Udtrykket “Landshold” bliver lige pludselig udhulet og meningsløst.
Livet er fuld af valg og paradokser. Det kan være svært at skille tingene ad, men ‘en ting ligger helt fast: Du kan ikke både være dig selv og følge “Mainstream” medmindre du er parat til at give afkald på din personlige frihed og retten til at tænke selv -
Chano John Jensen Jeg forstår simpelthen ikke artiklen. Jeg forstår ikke hvad der er galt med at kalde danskere for danskere, jeg forstår ikke hvad der er galt i at “danskere” enten føler sig, eller bliver omtalt som en enhed. Jeg ved at amerikanerne gør det samme, franskmændende, italienerne og tyskerne gør det også. Jeg har set tysk tv i 30 år så jeg ved hvad jeg taler om.
-
Chano John Jensen Det værste ved artiklen er dog at han ikke kommer med et bud på hvad man ellers skulle sige. Kender han et andet ord der dækker bedre? Eller vil han have at hver gang man skal udtale sig generelt om “danskerne” at man remser samtlige nationaliteter op i Danmark?
-
Antwort verfassen …
-
Jonas Buchholt Chrestesen uha, den artikel var guf for de selvsmagende og naive danskere.
-
John B. Andersen Hvis du ikke kan acceptere danskerne som de nu en gang er, flyt tilbage til forbundsrepublikken, min mor var tysk, hun havde også et tilholdssted i Tyskland, det syntes jeg var sympatisk, det kan godt være der er en socialistisk, og det er hvad kronikøren giver udtryk for, baggrund for hans :Usympatisk:, det er et partsindlæg som er usympatisk, vi er et lille land på afgrundens rand, min generation har bygget det, så kommer der nogle som kronikøren og river det hele ned, værst, disse typer har ikke andet end kaos, at tilbyde i stedet.
-
Ronnie Von Rasmussen I Danmark er jeg født ..I Danmark skal jeg dø
-
Djuhne Yallur Jeg er glad og stolt af mit land. DANMARK. Kan ikke forestille mig at der er nogen som ikke har deres fædreland i hjertet uanset om de er bosat i et andet land af den ene eller anden grund. Men må give skribenten ret .Når det handler om danskere imellem er vi meget tolerente over vores forskellighed ..
-
Christian Støttrup Borgere! Sikke dog en gang bræk endnu engang væltende ud af munden på en radikal. Der er et land, det hedder Danmark. I det land bor der danskere! Jeg vil ikke nøjes med at blot at være borger, fordi lille Marianne har lukket hver en kartoffelbonde ind i dette land hun har kunnet finde. At de ikke vil kaldes danskere, og ikke vil være danskere, er trods alt ikke flertallets problem.
Det hedder Danmark, og vi er danskere heldigvis endnu! -
Katrine Jul Villekjær Pedersen Det er ikke kun politikere, for 20 år siden, var de fleste mennesker i Danmark, rent faktisk danskere, sådan er det jo ikke længere, derfor den store forandring. Vi er dansker og et land der holder sammen, hvis man kan se det dårlige i det såå det bunde i misundelse, andre nationaliteter gør det også, samt muslimer bosat i Danmark og at politikere misbruger ord og smørret tykt på er ikke noget nyt, det samme gælder Journalisterne, de fleste mennesker er vel bevidste om deres bagtanker ved ordvalg og lign.
-
Kim Petersen vi er udlændinge som alle andre, og ikke danskere, selvom vi taler dansk,
-
Johann Peter Meier Tal for dig selv…
-
Antwort verfassen …
-
Jan Vestergaard Klattrup Jeg tror det skyldes, at tilkomne muslimer fylder alt for meget i de danske medier. Prøv at lave en undersøgelse af muslimsk kontra ikke muslimsk omtale, og jeg er sikker på, at den er væsentligt større end de 10 procent de er berettiget til.
-
Johann Peter Meier Nej! – De fylder ikke for meget i medierne, de fylder for meget i samfundet.
-
Jan Vestergaard Klattrup Det sagde du og ikke jeg. Jeg kommer ofte i hjem med ikke etnisk danskere kva mit arbejde, og møder lige så stor venlighed fra dem som fra etniske danskere. Men jeg undrer mig over den manglende integration, som jeg samtidig ser. Hvis medierne ikke hele tiden fyldte spalte op og ned med for og imod ikke etniske danskere, og vi samtidig blev mere konsekvente med udvisning af de få, som ikke kan indordne sig i det danske samfund, så ville danskerne se anderledes på ikke etniske danskere. Hvis vi så samtidig fik en mere afdæmpet EU politik, hvor danmark igen fik retten tilbage til at råde over egen politik, så begyndte vi måske at se os selv som europæere igen, men med alt det lort der bliver trukket ned over hovedet på os, så sætter vi hælene i, og prøver at værne om danskheden.
-
Antwort verfassen …
-
Leni Uni Kjærulf Og stop så den med de popcorn ..den er gammel,og slet ikke sjov!!!
-
Per Haulund Til Kenni hellere være tysk end en idiot som dig Barkoz
-
Kenni Barkoz Det godt med dig fritz
-
Antwort verfassen …
-
Michael Promlok Johansen hvordan var det lige for et par uger siden i Tyskland ,,,da den tyske national følelse kogte over ,,wm i fodbold hvaba
-
Chano John Jensen Det var nøjagtig det samme, normalt og naturligt.
-
Antwort verfassen …
-
Sofie Fisker Madsen Uha hvor er der dog mange af jer der har frygtelig ondt i numsen !!! Jøsses :*)
-
Leif Kjaer OK! SKAL jeg sige min mening om tyskere, så er de dybt usympatiske i deres opblæste klaphatte-mentalitet. Det er de nu, og det var de da jeg blev født i 1940!!
-
Egon Launy Nielsen Det var engang,de har forandret sig til det bedre..
-
Klaus Nielsen Forstår du overhovedet tysk?
-
Antwort verfassen …
-
Allan Hougaard Hold da kæft en lang Smøre af rent ubrugeligt ævl.
-
Elsa Munch Carlsen Hvilke værdier er danske? dvs. eksisterer ikke i andre lande?
-
Leif Laier jeg er dansker som har boet i norge i 38 år, og kan stadivæk høre tiltalen “dansken” en overgang følte jeg mig mobbet, men efterhånden så går det ind af det ene øre og ud af det andet.
-
Ali Topaç Sådan, Lær noget af storbror Tyskland
-
Tove Sophia Kaasgaard Må vi nu heller ikke kalde os danskere længere ? Hvorfor føler jeg mig nu pludselig rodløs ? Hvorfor skriver han selv at han er tysker ? Det må han godt eller hvad ? Hvad er lige forskellen ?
-
Anni Lund Bødker Hvad skal jeg kalde mig? Er dansker med stort D, problemet er nok der er for mange etniske borgere derfor holder vi selvfølgelig på ordet dansker. Hvis jeg
Boede i udlandet ville jeg stadig være dansker. -
Per-Olof Johansson – det er sproglig ubehjælpsomhed… https://www.facebook.com/notes/per-olof-johansson/send-dem-p%C3%A5-efteruddannelse/10152546054373934
-
Lis Grub jeg er dansk statsborger, har boet over halvdelen af mit liv i DE, og andre tysk-sprogede lande, selvfølgelig skal man værne om “det danske”; men hvorfor i alverden kan man ikke være “både-og”, hvad skal være til hindring for det?
-
Erik Krapper Det er et upræcist politikerudtryk.
-
Bjarke Rosenkilde Kun noget, det er da meget godt klaret.
-
Kimmie Bæver Man er dansker hvis man føler sig og betragter sig selv som dansker. Jeg er ikke dansker fordi mit navn staves med æ, men fordi jeg føler det. Man kan være dansker med tyrkiske, tyske eller russiske rødder. Hvornår er man ikke 2./3. generationsindvandrer?
-
Steingrímur Óttar Steingrímsson Synes kronikøren forvirrer uenighed og mangel på intelligens. Bare fordi man føler sig som en del af størrelsen “dansker” behøver man ikke at være dum. Jeg synes selv at den sociale sammenhængskraft, man finder i Danmark, er beundringsværdig, og den ville gå tabt, hvis vi tog den ‘intelligente’ beslutning, og fik en mere international/progressiv/moderne mentalitet.
-
Michael Schade Artiklen er rimelig generisk, det kunne være tyskere, englændere, russere, rumænere eller alle mulige andre folkeslag, stammer, bysamfund, tiden kunne være enhver periode i historien, retorikken vil så være lidt anderledes, men indholdet vil være fuldstændig det samme.
-
Charlotte Philipstatt Schwencke Det er ganske enkelt. Danskere er fra Danmark, tyskere er fra Tyskland, russere er fra Rusland etc etc. I en verden hvor globaliseringen er så høj og i nogen grad skaber problemer , bla. pga kulturforskelle, kan det føles vigtigt at holde fast i sin nationalitet. Det er muligt, at man ikke kan stoppe globaliseringen, men det er ikke ensbetydende med at ale bryder sig om den eller velkommer den. Hvorfor skulle “borger” være bedre end “dansker” ? Jeg er dansker, født i Danmark, af dansk slægt , kultur og historie. Jeg er ikke flov over at være dansker, jeg synes ikke at danskerne er “de bedste”. Jeg er dansker og Danmark er mit land. Længere er den vel ikke……
-
Cecilie Quaade Vestergaard Så fordi man er dansk, så skal man tænke som alle andre danskere? Og hvordan blev ‘at værne om det danske’ pludselig lig med fremmedhadskhed… Forvirret?
-
Lise Hannibal Men vi er jo danskere, hva pokker skal vi ellers kalde os? Hvis man ikke føler sig inkluderet under dén betegnelse og gerne vil være det, så bør man måske gøre noget for at blive en del af del.. Jeg er sq da stolt af at være dansker og så synes jeg den kronik er en gang mundl…
-
Pia Christensen Jeg har faktisk ikke bidt mærke i den åbenbart stigende brug af ordet danskerne. Så gad vide, hvad det kategoriserer mig som? Det bliver for mig lidt ordkløveri, for i min verden er danskerne fra Danmark, russerne fra Rusland, tyskerne fra Tyskland osv, osv. Det bruges som en massebetegnelse, ikke som en stigmatisering. Ligesom betegnelsen, for mig, dækker over den befolkning, der bor i landet, som dem i udlandet, som stadig bærer deres land i hjertet, hvor end de kommer fra. For mig er det at være dansker at have ansvar for landet, man lever i, og de værdier det er grundlagt på. Det ansvar påtager man sig, i mit Danmark, også ved at bosætte sig i dette land Hvis en nationalitet af diverse ugeblade og politikere betegnes som uintelligent, racistisk, impotent, racistisk m.m., føler jeg mig ikke ramt, for deres udsagn siger mere om dem, som person, end om deres eller min nationalitet.
-
Henriette Kragh Jacobsen prøv at udskifte ordet “danskere” med “the American people” og Helle Thorning Smidt med Barach Obama.
-
Georg Jepsen I Tyskland er mange kommet så langt med selvudslettelsen efter nazi-årene, at de føler en hemmelig stolthed over at være mere ydmyge end andre.
-
Mikael Jørgensen McDonalds og Sushi-restauranter er da bestemt ikke danske…..Mon de så snart blir forbudte? Eller hvad med Valentines Day og Halloween. Det pjat har heller aldrig været danske traditioner.
-
Ove O. Jørgensen du er en nar døjdser
-
Torben Holton Det er dem der føler sig som dansker og opfører sig som sådan, dem der utilfredse med Danmark, der er ikke nogen der vil forhindrer dem i at rejse
-
Ejvind Rune Müller Vi er danske, og vi vil vedblive at være danske. Sådan lød det for 100 år siden. Sådan skal det lyde i fremtiden. Vi, danskere skal blot huske på, vi bor, her i verden, blandt mange andre folkeslag der også har behov for respekt.
-
Lasse Aagaard Olesen Hvad er et MENNESKE?
-
Per Mundilfare Andreasen “Ka’ man ikke li’ lugten i bageriet, så…….”
-
Annelise Pedersen Vi er verdensborgere, europæere og DANSKERE!
Hvad skulle vi ellers kalde os? -
Steffen Laursen Utroligt der er så mange der kan få så ondt i røven over det indlæg. Ellers rart at høre en tilflytters mening og kritik.
-
Bente Elise Jørgensen svært at sige, men det er ikke noget nyt fænomen.
Min farfar kom fra Sverige, og det var svenskerens unger i omtale af min far og hans søskende.
Vores dejlige genbo kom fra Sønderjylland og omtaltes altid som tyskerpetersen…så at påstå det er noget nyt, så glemmer man historien!Men det er noget med at gøre sig respekteret. så glider det ud, hvis altså man ikke som visse grupper, konstant taler om os og jer. -
Carsten Bo Assenholt Henriksen Sikke dog en klaphat !
-
Arne Knudsen Han er da en clown,giv ham skrårem og ridestövler på,så ser vi hvad han indeholder.
-
Djuhne Yallur Vi sætter sjældent spørgsmål tegn ved diverse udtalelser ang. Os selv men når det handler om ikke danskere i dette land er vi ikke længe om kritikken for de er jo ikke som os. VEL
-
Peter Erik Hansen En jyde og københavner er lige så forskellig som en berliner og en fra Bayern
-
Mikael Jørgensen Værdiløs bedrevidende artikel, og i øvrigt usympatisk.
-
Henning Højberg Kalsbøll Hvad er en amerikaner,japper,kineser,hollænder osv,osv.
-
Abdelghani Elamrani tak thomas !!
-
Per Mundilfare Andreasen Hvis kronikøren synes det er så slemt at danskerne kalder sig selv ‘danskere’ er han bedre tjent med at smutte tjem til ‘tyskerne’ i Tyskland.
-
Johann Peter Meier Det kan han ikke, for de kan endnu mindre li’ ham.
-
Per Mundilfare Andreasen Så må han finde sig en (meget) øde ø – uden ‘danskere’.
-
Antwort verfassen …
-
Simon Rix Holländer Jensen Han har vel ret…. Politikernes brug af ordet giver mig en følelse af at der er politikerne og danskerne… men synes hans sammenligning med HTS, Kinnock og “danskerne” er lige lovligt langt ude… Kender et fåtal som er kæreste/gift med en udenfor rigsfællesskabet og ellers er det mest udlændinge der finder sammen….
-
Gert Mogensen Hvis man har den opfattelse er der intet grundlag for at afholde VM, EM eller OL af nogen art.. Så kan det hele gå til Champions League eller andre tilsvarende finansimperier.. Bare en tanke..
-
Danni Simanic Kristensen I Danmark er jeg født…….. ..–
-
Kenni Barkoz At være dansker vil sige at man passer sit og ikke tuder andre ørene fude at dårligdom ..
-
Solveig Rasmussen Hvis er Tysker er han det, til han dør. Vi som er født og vores forfædre her er Danskere, han er dansk med anden etnisk baggrund. jeg bliver heller Tysker af , at flytte til Tyskland.
-
Verner Petersen Med så mange fornuftige debatører vil jeg bare sige god sommer til jer alle. 😎😎😎
-
Bjørn Hansen Du ¨må gerne kalde dig dansk, for hvis man kan føre en normal samtale på dansk, er men vel dansker?
-
Otto Erik Sørensen Thomas, danskerne er de der underlige mennesker som er født og opvokset i Danmark – med de danske traditioner som vi har – got it!
-
Kenneth Hansen “Dansker” er ikke noget man bare bliver fordi man har lyst, men noget man er født som.
Hvis han er fra tyskland af, så er han tysker. Og intet kan ændre hvad han er, han må bare bide i det sure æble og indse det. -
Richard Struve NEJ NEJ HR. Tysker. Vi er ikke Nord Tyskland selv om vores statsminister tror det. Vi er Danmark og vi skal have en velbevogtet grænseovergang så vi ikke skal være bange for at betale skat. Vi elsker vores store kærlige nabo – Tyskland, men vi vil altså gerne have muligheden for at sige fra, hvis den grumme kommer på besøg. De radikale har indpodet i vores gæster, at vi er et muslimsk land men det er vi altså ikke. Derfor skal vi have en kæmpe grænseovergang 100 meter i højden med voldgrav og maskingevær, hvis det står til flertallet ved en hemmelig afstemning.
-
John Jensen Måske kan han skrive dansk så godt, at han ved det hedder “længe” og ikke “længere”.
Der er vist et job som korrekturlæser ledigt på JP.
-
Margit Johansen Var det det eneste du fik ud af artiklen?? At der er et par stavefejl hist og pist? Du kan jo søge jobbet, hvis du mener du er fejlfri!!
-
John Jensen Næh, men jeg forventer da at en avis har folk som kan stave …
I øvrigt har jeg kommenteret længere nede, men min første kommentar var måske det eneste du fik ud af listen her? -
Antwort verfassen …
-
Birgit Sahl Vi er ikke så enige som du skriver. …,du kan se det når der er valg, det har vi aldrig været, derfor har vi alle de partier i folketinget. ..Politikerne bruger danskheden for af tækkes vælgerne sådan er det ……du kender danskerne dårligt hvis du tror det, og efter min mening aner politikerne ikke hvad der rør sig i befolkningen. ….men når det er sagt er vi danskere.,og det bliver andre også når de får statsborgerskab…..
-
Johann Peter Meier Det har du fuldstændig misforstået, de bliver danske statsborgere – danskere bliver de aldrig …
-
Antwort verfassen …
-
Jørgen Fabrin Dansk er ikke noget man er på grund af blodet, som det er i Tyskland og derfor er det en ganske anden sag, som en tysker og de mange tyske der er i den danske befolkning, har svært ved at begribe
-
Marie Nørby nåh thomas…
-
Johann Peter Meier Thomas – Jeg kender et hav af tyskere og næsten ingen som dig. Kan godt forstå du gemmer dig i Danmark. Når du fremhæver Jelved, afslører du hvor din sympati ligger, ligesom de tyskere der lod Genscher regere i Tyskland. At være stolt af ens herkomst og land, ligger meget fjernt for dig, kan jeg forstå.
-
Johann Peter Meier Jeg gider ikke diskutere alt det efterkrigpropaganda som er skrevet om Tyskland, som din type labber i sig ukritisk.
-
Antwort verfassen …
-
Anders Brørup phonetik kode . : .
-
Kaj Mortensen Thomas og en masse fra andre lande har vi ( danskere ) ikke brug for.
-
Margit Johansen Hold op med at tale for mig, tak!!!
-
Kaj Mortensen Hvad mener du med det?Hvis du er utilfreds så find noget andet at give dig til!!!
-
Antwort verfassen …
-
Torben Calreit Atling Så forklar ham da det for fanden! Det er ikke svært. Selv Tyskere har en form for intelligens!
August 1, 2014 at 9:24 am
Thomas Thomas –
du læser for hurtigt (no wonder)
Her er INGEN vrede
(måske hos en, nej, vel ikke engang vrede; har kun læst hurtigt)
god tone, usædvanligt,
masser af samklang med dig, velvilje, venlighed
(det værdsætter jeg über alles)
vilje til at indgå i diskussion (som er svær; jeg kender det; kan faktisk ikke)
Kærlig hilsen, h.
LikeLike
August 1, 2014 at 9:50 am
Tusind tak Helle, har rettet i overskriften. En del vrede er der, men også en hel masse venlige og åbne, du har ret. KH Thomas
LikeLike
August 1, 2014 at 10:29 am
Det tog mig nok en del nærlæsning at forstå, at du i din kritik særligt fokuserer på danskhed *som* (politisk) (positiv) (dermed andre degraderende) *målestok.* Og det er særlig uheldigt, når politikere fører an.
Og godt, at “borgere” kunne afløse “danskere” i medieforliget.
Men danskere er ikke fast defineret. Ligesom Dannebrog slet ikke er det.
Vi må tænke os om, men også turde tale og være og alt det svære.
Vi har forskellige historier.
Jeg mødte i 70erne en sød fyr, senere en ven. Han præsenterede sig: “Ich bin leider ein deutscher”.
Jeg bad ham in no uncertain (men venlige) terms om at lægge stilen om, hvis han kunne. Ellers ville jeg aldrig lære nogen tyskere, naboer, at kende.
Dengang fandt jeg det positivt pinligt at blive betragtet som noget godt, bare fordi jeg var fra DK. Det fortalte jeg også alle og enhver (i USA).
Det har jævnet sig meget i min tid.
Men jeg var også glad for meget i mit samfund (man brugte ikke ordet “stolt” så meget). Det håber jeg, jeg kan blive igen. Samler på stumperne. Ja, jeg taler om “mit samfund”, men er usikker på projektet samfund.
At flaget for mig lyser af glæde, det vokser eller kommer jeg ikke væk fra, det bliver testet hele tiden, og jeg har det “bare” sådan. Der er mage sære ting. Hjerter. Og grise på julepapiret. Intet nationalistisk i det. Slet ikke noget imod andre (og andres flag, som jeg nok forstår forskelligt). Det har dybere eller større rødder i mig. Det er noget godt. Du kan se på det med sorg eller vrede. Det kan jeg nok forstå med mit hoved. Og det er helt okay, vi vil jo gerne mødes og forstå. Men jeg synes nok, det er lidt trist (her tegnes smil, paraply og et lille flag).
Knus og mægtig kærlig hilsen, Helle.
Korset i flaget er jo helt forkasteligt, det indser jeg. Kors – når man tænker efter – det værste symbol, korstog det værste af alt. Og det var endda europæisk. Flaget ikke det mindste dansk, vi snuppede det bare (“vi”).
Den 1. aug. 2014 kl. 11.24 skrev Helle Degnbol :
> Thomas Thomas – > > du læser for hurtigt (no wonder) > > Her er INGEN vrede > > (måske hos en, nej, vel ikke engang vrede; har kun læst hurtigt) > > god tone, usædvanligt, > > masser af samklang med dig, velvilje, venlighed > > (det værdsætter jeg über alles) > > vilje til at indgå i diskussion (som er svær; jeg kender det; kan faktisk > ikke) > > Kærlig hilsen, h. > > > > > Den 1. aug. 2014 kl. 10.50 skrev Thomas Borchert, Copenhagen <
LikeLike